Si lahko predstavljate ta scenarij: zvečer se uležete, zaspite, prespite celo noč in se zjutraj pravočasno zbudite brez pomoči budilke?

Lahko bi rekli: sanjsko spanje! A za marsikoga je to misija nemogoče, kar pomeni kronično nenaspanost. Spanca se ne da preprosto nadomestiti - organizem potrebuje sedem do osem ur trdnega spanca, njegovo pomanjkanje pa je lahko vzrok za različne zdravstvene težave.

Čedalje več ljudi je nenaspanih

Raziskava iz leta 2014, ki so jo opravili v Veliki Britaniji, je pokazala, da šest od desetih sodelujočih v njej spi manj kot sedem ur na noč, že naslednje leto pa se je to število povzpelo na kar 50 %. Podatek je nadvse zaskrbljujoč, saj potrjuje dejstvo, da je čedalje več ljudi neprespanih. Pomanjkanje spanca je eden od vzrokov za pogostejše prometne nesreče, za razvoj duševnih motenj, nabiranja neželenih kilogramov, srčnih obolenj, obstaja pa tudi večje tveganje za razvoj sladkorne bolezni in zvišanje krvnega tlaka. Psiholog Richard Wiseman, ki je več desetletij raziskoval spanje in sanje, je razkril tehnike, ki lahko pomagajo ljudem, ki jih pestijo težave s spanjem.

 "Morda mislite, da je dobro, če takoj po odhodu v posteljo trdno zaspite, a v bistvu gre za indikator, ki kaže, da ne spite dovolj. Človek namreč potrebuje od 8 do 12 minut, preden zaspi. Če pa zaspite v prvih petih minutah, bi se k počitku morali odpraviti nekoliko prej," pravi Wiseman.

Prav tako ni dobro, če traja več kot 12 minut, da oseba zaspi. Ležanje v postelji in štetje ovčk nakazuje, da je anksiozna, pravi Wiseman. To je verjetno posledica številnih misli, ki se posamezniku podijo po glavi. Zato je treba "očistiti" misli, da bi prej zaspali. "Če se skušate prisiliti k spancu, pa boste še poslabšali zadeve," opozori psiholog.

Kje je rešitev?

V uporabi obratne psihologije - oseba naj skuša ostati budna. "Paradoksalno bo zaradi tega začutila manj tesnobe, kar ji bo pomagalo zaspati," dodaja Wiseman. V raziskavi, ki so jo opravili na Univerzi Glasgow, so dva tedna sledili spalnim navadam dveh skupin ljudi. Eno skupino sodelujočih so prosili, naj skušajo čim dlje časa ostati budni, drugi skupini pa ne. Izkazalo se je, da so bile osebe iz prve skupine manj anksiozne in da so lažje zaspale kot sodelujoči v drugi skupini.

Povzeto po Daily Mail